الجمعة، 22 أبريل 2011

عسكرى أمن مركزي



أنا المغلوب على أمري ..
منين ما بارُوح
ولو كان الكلام يسرى
على لساني
وأقدر أبوح
وأقول كل اللي فى النية
وما يبات شى الكلام مدبوح
حمام محبوس في بِنية
هدوم كاكى
بقت من عرقي بُنِّيه
وأنا واقف
طابور الصبح في بَؤُونة
وشايف طير سما سارح
موجه دفة الطيران
ملخبط بكره في إمبارح
ورزقه في الغيطان مبدور
وأنا تعييني أخده بـِدُور ؟
وأقفْ له طابور ؟
وفى التدريب مُوتُور..مَوْتور
في رحاياهم
وأنا المملوك
في ترس يدور
كما المكوك
في حدف  قنابل الدخان
على من خان
وبالشومة..
أنا حكومة ومحكومة
بتضرب طللقة المطاط
وبتطفى الشياط بشياط
وتخرج تضرب الموجة
تهد الصحوة والهوجة
وزى ما نصحى
برضُه نِبات
وفى الوحدة
باحس بوحدتي دايماً
لأني في الأساس فلاح
مايعرفشى صحيح يكدب
ما يعرفشى في يوم يقرا
ولا يكتب
وفى الأجازات
في ليل طوبا أحب أبات
أخضَّر أرضنا السمرا
تبات ونبات
وأتمنى يجي لي صباح

هناك تعليقان (2):

  1. محروس القناوى29 مايو 2011 في 10:15 ص

    جمييييييييييييييييييييييل

    ردحذف
  2. تحياتى لك شاعرنا أستاذ محمد الطنوبى

    ردحذف

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

من أنا

صورتي
كفر الزيات, محافظة الغربيه, Egypt
شاعر مصري