الجمعة، 22 أبريل 2011

شيال




شيّال




أنا شايلك .. وطارحانى
وابات أجبر أنا فـ كسرك
وده المقسوم
يا قاسماني
وطارحه مقامي
زي الصفر مش أكتر
بداية حسبه ..وحكايه
ونتيجتها مالانهايه
يا جامعاني
وجامعه شقايا بـ رضايا ..
فـ دربي يا الحياة .. دايماً

أنا القادرعلى الشيله

و داير .. والكلام أوقات
بيقبي مجاز ..
ومش جايز
وحتى إن جاز
فى ناس مـ الراحه بتعانى
وناس فى الدنيا شُخليله

مخبي النبض جوايا

ما بين الضلع والتانى
وشيّال الحمول شايل
وده الإنجاز
وشغلى يلزمه العافية
ومش .. إعجاز
دى بالة قطن فى المينا
وبالقنطار
دقيق ..وخضار  
بلاط .. وقزاز
وكله سيان
وانا السارح
كما القمرى
وبكره يشبه امبارح
كده الرزق الحلال يمرى
وكان الحمل جالون جاز
ودلوقتى إسطوانة غاز
وكله شايله فوق ضهرى
عشان محنى كما الستـّه
في ساعة يكِل ..
أو يتعب
وحتى الهمّه والجتـّه
ساعات بتمل ..
أو تغـْلـَب
من الحركه كما البندول
لو الدنيا كانت سهله
لكان فرع الشجر معدول

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

من أنا

صورتي
كفر الزيات, محافظة الغربيه, Egypt
شاعر مصري