الجمعة، 22 أبريل 2011

عشْماوي



عشْماوي   

مغطي الصمت بالشارب
كثيف جداًَ
بقى لي زمان ..
 وبزيادة
ملامحي حادة يا سادة
لأني في شغلتي شارب ..
ملوحة قسوة التنفيذ
ودا البادي في نظراتي
تصب الخوف على المذنب
ودي العادة
وصلي معايا ع الهادي..
يموت الجاني .. دى ولادَة ..
لنور الحق ..
يعنى حياة
فعمري قلبي مرة ما رق
أكتِّف بالحزام الإيد
و أغمِّي العين
بدون شفقة ولا تنهيد
وأنهي شغلتي دايماً
بحمدي لربنا الباري
و ليه دايماً كدا جارى ..
في حين ما يشوفني يتشاءم ؟
صحيح أشبه لضلفة باب
لكني رقيق
يمين الله ومش كداب
ولا في قولي  بَتْلائم
أنا ما اقدرشى أأذى الطير
ولا النبتة
أنا في شغلتي حتى ..
باحب السرعة في التنفيذ
ألِف الحبل وأفتح باب وطبلية
في وقت وَجِيز
كما البستاني في جنينة
بأقص الفرع لو مايل
و ليه في الدنيا مش طايل
أكون حتى علي هامش ..
سطور الود ويَّاكم ؟
ف إيَّاكم
تقولوا قلبه دا..إسود
كما هدومه
وعشماوى دا من يومه
بيفرح لما يتحول
ملف قضية ع المفتي
أنا تمتمت في الأول
مغطى الصمت بالشارب
وبزيادة

هناك 7 تعليقات:

  1. هايلة انا بدعوك للتسجيل أسمى محمود سويلم 0118490691

    ردحذف
  2. احسسساسك جميل وأنيق أخي القدير محمد وأنت تحكي الشارع وأحرفك تلامك القلب ..

    دمت مبدعا ومتألقا دوما ..

    ـآلفـهــــد ..

    ردحذف
  3. يقول المولى عز وجل " و لكم فى القصاص حياة يا الوا الالباب "

    تصوير جيد الظن بشخصية دارت حولها كثير من الاسئلة و المخاوف .. دام حرفك وقلك .. مع وافر تحياتى ..

    ردحذف
  4. يا محمد بيه شغلك مش محتاج تعليق لانه شعر صادق سهل بسيط صعب ممتع يدخل القلب بسهولة ويعيشنا مع الشخصيات المهمشه دى بكل تفاصيلها فنضحك عليها ونزعل عليها ونحمد ربنا وندعيلهم ونتمنى نكون منهم ونتمنى منكونش منهم
    استاذ محمد قصايد من النوع السهل الممتنع انت بتتكلم عن شريحة صعب جدا الكلام عنهم بسهولة شديدة
    ربنا يوفقك
    محمد سامى

    ردحذف
  5. ما شاء الله يا أستاذ محمد
    شاعر من زمانك

    ردحذف
  6. الله الله .. شاعر رائع حقيقي الي الامام .

    ردحذف
  7. ماشاء الله عليك كام انت رائع والله ربنا يحميك وتكمل المشور بتاعك

    ردحذف

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

من أنا

صورتي
كفر الزيات, محافظة الغربيه, Egypt
شاعر مصري