الجمعة، 22 أبريل 2011

فلاح





فلاح
كتير عايشين ..
كما اللبلاب ..
وبزياده
كتير خانعين ..
حياه ساده
وفيه عيشنها بالمظبوط
.. وفيه مبسوط
برغم إن الشقا عاده
وانا سارح على غيطى
بحس كأنى فى عباده
وانا بفرش
خضار الأرض سجاده
أنا المعجون ..
بطين الارض يا ساده
أنا الــــــطيب .. كما التوته
وانا الواقــــف .. كما النخله
وانا الــمحنى .. كما الصفصاف
وانا المنساب .. كما الميه
وساجد قلبى
عمره ما خاف
على الارزاق ..يا افنديا
وراضى والرضا غطى
على الحبه
وقام نادى
على الريه
وبيدندن فى أغنيه
ولابس هدمه جلابيه
يادوب تنفع تصر الملح
أنا الصابر ..كما الصبار
فضل ونعمه ..دى ضلى
رفيقة الدرب
متصاحبه مع الدنيا
ومتصالحه مع روحها
تداوى الجرح ..لو تهمس
ربابه تغنى وقت الفرح
رقوبه للفراخ تفقس
تلم الطرح ..فى الطرحه
تدرس للعيال ..فى الدار
تجينى الجرن ..ب غدايا
تساعدنى وانا بدرس
عشان ما تريح الشقيان
تلم الهم جوايا
تصره وتاخده ف المنديل
تبات تحلب ليالى عجاف
تلون فى الليالى .. نهار
وينهار اللى عاش كسلان
وتحمى الفرن ..عز الليل
ولا تغفل ولا تنعس
تبيع البط
تكسينا بتوب وقطان
وبتحافظ على العيشه
خجلها والحياء بيشه
وهى الموجه والدفه
وهى الشط
وتوهمنى
كأنى عمدة الناحيه
وإنى فارس الفرسان
وابو زيد الهلالى كمان
وعنتر فى الحكاوى زمان
وفاضل يبقي عندى حصان
كتير عايشين
كما اللبلاب
وبزياده
كتير خانعين
حياه ساده
وفيه عيشنها بالمظبوط
ده فيه مبسوط
برغم إن الشقا عاده

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

من أنا

صورتي
كفر الزيات, محافظة الغربيه, Egypt
شاعر مصري