الجمعة، 22 أبريل 2011

صبي قهوجى








صبي قهوجي

على الطباشيرة انا عايش
حياه ساده
ما ليش ماركه
ومن غير وش
تقول لي سك عـ  المطلوب
وماله .. أسُك
مدام  الدنيا بالمقلوب
وحتى حسابي ..مش محسوب
قـُشاط  مغلوب..
 في خانة اليك
وزهري خفيف
أنا الحريف
في دور بيعك ..بزيادة
يا دنيا ناصبه رمَّاله
يا سكر بره أيامي
وعماله .. تقلـِّبني ..
أدُور فـ المُلك ..يا ساده
وعماله .. 
في راسي تدك
وغلاية ..
 تصب شقايا
شاي بوسطه ..
وشاي ميزه
وشايفـْــني ..
كده وتلـُك
زبون خربان
وسارق كام جنيه مـ البـُك
وجاي تلعب على المشاريب
زبون خرمان
بحالـُه ما يسوى  تعميره
يا دوب ولا يسوى تلقميه
وعامل بيه
وكل كلامه ..فى الواقع
وأبصر إيه
وفى جنرال وبالفطرة
بيرسم خطه للأمة
يا عيني عليه
وغيره واخد الناصية..
معاه هيمان
 طلب طقطوقه من عندى
وماسك عود
بيعزف لحن طقطوقه
ده من عنده
عشان ما تعود
وغيره كتيرعامل قبطان
ناقص له الفـُلك
تقول لي سك ع المطلوب
يا رتنى...أسك

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

من أنا

صورتي
كفر الزيات, محافظة الغربيه, Egypt
شاعر مصري